Pedagogika

ProSurvey & Prohuman - realizujte výskumy s nami

jan 8 2024

ProSurvey a Prohuman ponúka službu spracovania dotazníkov a výskumov podľa dodanej predlohy. Oslovíme vybraných respondentov, vyhodnotíme odpovede. Pošleme Vám hotové výsledky, v ktorých sú tabuľky a grafy. Odbremeníme Vás tak od práce a vyhodnocovania dotazníkov, technického spracovania a tvorby grafov. Od roku 2011 sme individuálne poradili a vyhodnotili cez 800 výskumov z rôznych profesijných oblastí.

Naše zameranie

1. Prieskumy k študentským záverečným prácam.
2. Prieskumy verejnej mienky, komerčné prieskumy a anketové sondáže.
3. Vedecké štúdie (elektronické spracovanie štandardizovaných dotazníkov, testov a dotazníkov vlastnej proveniencie).

Obráťte sa na nás a pomôžeme vám ich zrealizovať.

Využitie animovaného videa vo vyučovaní dejepisu

máj 19 2024

Autorka: Radoslava Vargová
Abstrakt: Cieľom práce je vytvoriť animované video na tému Alexander Fleming. Video je primárne určené pre študentov tretieho ročníka gymnázií. Animované video chronologicky zachytáva životný príbeh lekára a vedca Alexandra Fleminga. Vo videu sú zahrnuté všetky kľúčové udalosti, ktoré sú späté so životom Alexandra Fleminga a ovplyvnili jeho výskumnú činnosť. Cieľom animovaného videa je upútať pozornosť študentov a motivovať ich k štúdiu danej témy.
Kľúčové slová: video, animácia, Alexander Fleming, medicína, penicillin

Skúmanie mnohojazyčnosti u detí vo vzťahu k slovnej zásobe a významu

máj 19 2024

Autorka: Karin Kopasová
Abstrakt: Cieľom tejto práce bolo odhaliť a porovnať jazykovú kompetenciu u viacjazyčných detí z hľadiska stupňa znalosti slovnej zásoby a pochopenia významu slov v izolácii a v kontexte. Na dosiahnutie tohto cieľa sme využívali metódu experimentálneho testovania, prípadových štúdií, analýzy a komparácie.
Kľúčové slová: viacjazyčnosť u detí, jazyková kompetencia, lexikálna rovina, sémantická rovina.

Zručnosti budúcnosti alebo ako zvýšiť svoje uplatnenie na trhu práce

jan 26 2024

Skills of the future or how to increase your success on the labor market

Abstrakt: Robotizácia, automatizácia a digitalizácia ovplyvňujú trh práce v Slovenskej Republike viac ako kedykoľvek predtým. Tak, ako sa postupne mení náplň pracovných rolí, tak sa menia aj požiadavky zamestnávateľov na kompetencie / zručnosti zamestnancov. V nasledujúcom článku prinášame zhrnutie najnovších prieskumov pre oblasti zručností a kompetencií žiadaných na trhu práce, ktoré predstavujú veľmi užitočné inšpirácie pre kurikulum inštitúcií poskytujúcich formálne vzdelávanie. Zhrnutie uvedených zručností predstavuje kritériá nielen pre súčasnosť, ale aj predikcie na nasledujúcich sedem rokov.
Kľúčové slová: vzdelávanie, zručnosti, kompetencie, mäkké zručnosti, digitálna gramotnosť

Summary: Robotization, automation and digitization affect the labor market in the Slovak Republic more than ever before. Just as the content of professional roles is gradually changing, so are the requirements of employers for the competences / skills of employees. In the following article, we present a summary of the latest surveys for the areas of skills and competences in demand in the labor market, which represent very useful inspirations for the curriculum of institutions providing formal education. The summary of the mentioned skills represents criteria not only for the present, but also predictions for the next seven years.
Key words: education, skills, competences, soft skills, digital literacy

Ilustrácia: vygenerované umelou inteligenciou (2024)Ilustrácia: vygenerované umelou inteligenciou (2024)

JEL Classification: I25, O15, O33

Aktuálne problémy obcí ako zriaďovateľov škôl a školských zariadení

dec 9 2023

Current issues of municipalities as founders of schools and educational facilities

Abstrakt: Prebiehajúce reformy školstva a s tým súvisiace zmeny právnych predpisov ukladajú obciam ako zriaďovateľom škôl a školských zariadení stále nové úlohy. V aktuálnom školskom roku mali materské školy povinnosť prijať deti, ktoré dovŕšili tri roky veku, na predprimárne vzdelávanie. Kapacity materských škôl sú na plnenie tejto úlohy nedostatočné a obce dlhodobo upozorňujú na poddimenzované financovanie. Cieľom príspevku je analyzovať vybrané úlohy obcí na úseku materských a základných škôl a školských zariadení a upozorniť na potrebu prehodnotenia ich financovania.
Kľúčové slová: financovanie škôl, predprimárne vzdelávanie, reforma školstva, zabezpečovanie špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, zriaďovanie škôl a školských zariadení

Abstract: Ongoing education reforms and related changes in legislation continue to impose new responsibilities on municipalities as founders of schools and educational facilities. In the current school year, preschools were obligated to admit children who turned three years old for pre-primary education. The capacities of preschools are insufficient to fulfill this task, and municipalities have long been warning about underfunding. The aim of the article is to analyze selected tasks of municipalities in the field of preschools and primary schools, as well as educational facilities, and to highlight the need for a reassessment of their financing.
Key words: school financing, pre-primary education, education reform, provision of special educational needs, establishment of schools and educational facilities

Ilustrácia: vygenerované umelou inteligenciou (2024)Ilustrácia: vygenerované umelou inteligenciou (2024)

Zmeny v úlohách otca v 21. storočí

dec 9 2023

Changes in the roles of the father in the 21st century

Abstrakt: Otcovstvo je jednou z najdôležitejších a zároveň aj najzložitejších úloh, ktoré muži zohrávajú v spoločnosti. V 21. storočí sa však táto úloha mení pod vplyvom rôznych faktorov, ako sú globalizácia, neustály technologický pokrok, rodová rovnosť, rozmanitosť rodinných foriem a zmeny v hodnotách a očakávaniach. Článok sa zaoberá niektorými z hlavných trendov a úloh, ktoré ovplyvňujú otcovstvo v 21. storočí, aké sú novodobé výzvy a príležitosti súčasných otcov v ich úlohách, ktoré sa počas histórie menili.
Kľúčové slová: otcovstvo, rodičovstvo, história otcovstva, otcovstvo v 21. storočí

Abstract: Fatherhood is one of the most important and at the same time the most complex roles that men play in society. However, in the 21st century, this role is changing under the influence of various factors such as globalization, continuous technological progress, gender equality, diversity of family forms and changes in values and expectations. The article deals with some of the major trends and roles affecting fatherhood in the 21st century, the current challenges and opportunities of contemporary fathers and their roles, which have been changing throughout the history.
Key words: fatherhood, parenthood, history od fatherfood, fatherhood in 21st century

Identifikace vzdělávací potřeb aktivizačních pracovníků v kontextu profesních kompetencí

nov 5 2023

Identification of educational needs of activation workers in the context of professional competences

Abstrakt: Cílem příspěvku je identifikace a analýza vzdělávacích potřeb aktivizačních pracovníků působících v domovech pro seniory v souladu s požadavky na jejich adaptaci na generační, společenský a technologický vývoj. Dále modelování kompetenčního profilu aktivizačních pracovníků v návaznosti na stanovení strategie dalšího profesního vzdělávání a rozvoje.
Klíčová slova: další profesní vzdělávání, aktivizační pracovník, profesní kompetence, vzdělávací potřeby, kompetenční model

Abstract: The aim of the paper is to identify and analyze the educational needs of activation workers working in homes for the elderly in accordance with the requirements for their adaptation to generational, social and technological development. Furthermore, modeling of the competence profile of activation workers in connection with the determination of the strategy of further professional education and development.
Key words: further professional education, activation worker, professional competences, educational needs, competency model

Vyšiel Prehľad Top 40 aktivít globálneho vzdelávania v SR

nov 5 2023

Začiatkom jesene vyšla digitálna verzia prehľadu ‚TOP 40 globálneho vzdelávania‘, na ktorom Platforma rozvojových organizácií – Ambrela spolupracovala spolu s hlavným zostavovateľom publikácie – organizáciou Fairtrade Česko a Slovensko. Prehľad kompaktne a zrozumiteľne mapuje 40 ponúk od 11 vzdelávacích organizácií na Slovensku.

The Place of Artephyletics in Inclusive Education

nov 4 2023

Abstract: Artephyletics combines art and education and with its focus supports the development of students' strengths and at the same time acts preventively against emotional and psychosocial problems. Slavík (2001) defines artephyletics as reflective, creative, and experiential education and therefore appears to be a suitable support method for students in inclusive education. It uses drawing, painting, and modelling techniques, with which students can learn to solve their own emotional problems, improve social skills, control behaviour, deal with stress and increase self-awareness. Creative artistic activity also creates a relaxation response and improves mood. The presented article explains the concept of artephyletics and offers the descriptions of possibilities of using this approach in inclusive education - especially in the education of pupils with special educational needs.
Keywords: artephyletics, inclusion, inclusive education, students at risk, students with special educational needs, support

Artefiletické aktivity ako príležitosť pre orientačnú pedagogickú diagnostiku

nov 4 2023

Artephiletic Activities As An Opportunity For Orientative Pedagogical Diagnostics

Abstrakt: Artefiletická činnosť je založená na myšlienke, že umenie môže byť život obohacujúci proces. Pedagogickí a odborní zamestnanci s narastajúcou frekvenciou zisťujú, že kreslenie a iné expresívne médiá sú nápomocné pri práci so žiakmi všetkých vekových kategórií, s rôznym typom a stupňom postihnutia, narušenia či ohrozenia. V škole a školských zariadeniach je možné ľahko prispôsobiť artefiletické prístupy a aplikácie edukačným metódam a formám práce s jednotlivcami, skupinami, triedami a dokonca aj rodinami. Keďže vďaka týmto prístupom žiaci produkujú najrôznejšie artefakty a iné umelecké produkty, ktoré následne komentujú, reflektujú a spájajú s vlastnými životnými skúsenosťami, predstavujú artefiletické aktivity výborný priestor pre orientačnú pedagogickú diagnostiku. V nasledovnom príspevku popisujeme vybrané diagnostické nástroje využívajúce kresbu a tvorivosť na odhalenie silných i slabých stránok žiakov či odkrývanie ich skrytých problémov a strastí.
Kľúčové slová: artefiletika, pedagogická diagnostika, orientačná diagnostika, kresbové metódy, projektívne testy, psychometrické testy

Abstract: Artephyletic activity is based on the idea that art can be a life-enriching process. Pedagogical and professional staff are realizing that drawing and other expressive media are helpful with students of all ages, with different types and degrees of disabilities, impairments or threats. In school and school facilities, artephyletic approaches and applications can be easily adapted to educational methods and forms of work with individuals, groups, classes and even families. Using these approaches, students produce all kinds of artefacts and other artistic products, which they subsequently comment on, reflect on and connect with their own life experiences. Artephiletic activities represent an excellent space for orientational pedagogical diagnosis. In the following article, we describe selected diagnostic tools that use drawing and creativity to reveal the strengths and weaknesses of students and even reveal their hidden problems and sorrows.
Key words: artephyletics, pedagogical diagnostics, orientation diagnostics, drawing methods, projective tests, psychometric tests

Puknutý krčah

aug 6 2023

Úvaha nad korešpondenciou Milana Rúfusa a Karola Nandráskeho.

Zachovali sa listy, ktorými sa vzájomne povzbudzovali a obdivovali dvaja vysokoškolskí pedagógovia docent Milan Rúfus, literárny vedec, básnik, viacnásobný kandidát navrhnutý na Nobelovu cenu za literatúru a Karol Nandrásky, profesor staro zmluvných textov dlhodobý dekan na teologickej fakulte - obidvaja v minulosti pôsobili na Univerzite Komenského v Bratislave. Najstarší list zo zachovanej korešpondencie je z roku 1983. Však ich literárne priateľstvo sa začalo niekedy v 60. rokoch minulého storočia. Nenavštevovali sa, nikdy sa nevideli, fyzicky nestretli. V liste z júna 1993 ďakuje Milan Rúfus za štúdiu o Martinovi Heideggerovi, ktorú mu poslal Karol Nandrásky, citát: „Mal som po dlhšom čase zas možnosť prežiť to, čo nazýval Halas „slávnosťou porozumenia".“ V tom istom liste sa ospravedlňuje Milan Rúfus za oneskorenú odpoveď, citát: „Tento list by ste mohli považovať za moju štyri desaťročia meškajúcu odpoveď na Váš dávno-dávny list. Ja som vtedy nevedel odpovedať ani sám sebe len som zúfalo hľadal odpoveď a zo slušnosti sa básnikom obraz nevydarí.“

Sociálny pedagóg na školách a v školských zariadeniach

júl 17 2023

Social pedagogue at schools and school facilities

Abstrakt: Príspevok poukazuje na dôležitosť pôsobenia a uplatnenia sociálneho pedagóga v školách a v školských zariadeniach v Slovenskej republike ako odborného zamestnanca. Sociálny pedagóg, jeho činnosť v prevencii, poradenstve, profylaxii a intervencii pre žiakov, rodičov, učiteľov je neodmysliteľnou súčasťou sociálnej pedagogiky a sociálnej práce na školách. Pozícia sociálneho pedagóga pomáha pri riešení sociálno- výchovných problémov. Je predpoklad, že táto legislatívne vymedzená profesia odborného zamestnanca školy sa bude v budúcnosti viac profilovať a vymedzovať v školskom edukačnom procese. V súčasnosti narastá potreba činnosti sociálneho pedagóga na školách pri zisťovaní čoraz viac vyskytujúcich sa sociálno - patologických javov v prostredí žiaka, v ktorom sa pohybuje. Samotné prostredie môže mať negatívny vplyv na vzdelávanie a správanie sa žiaka v škole. Súčasťou príspevku je dotazníkové zisťovanie od respondentov - pedagogických zamestnancov o význame a dôležitosti sociálneho pedagóga na školách.
Kľúčové slová: Edukačný proces. Pedagogika. Profesia. Sociálna pedagogika. Sociálny pedagóg. Sociálna práca. Supervízia. Škola. Školské zariadenia. Žiak.

Abstract: The paper points out the importance of the work and scope of application of the social pedagogue in schools and in school facilities in the Slovak Republic as a specialist employee. Social pedagogues, their practice in prevention, counseling, prophylaxis and intervention for pupils, parents, teachers is an integral part of social pedagogy and social work in schools. The position of social pedagogue helps in solving social and educational problems. It is assumed that this legislatively defined profession of a specialist school employee will be more profiled and defined in the school educational process in the future. Currently, the need for the function of a social pedagogue in schools is increasing in the detection of more and more frequently occurring socio-pathological phenomena in the student's environment where they live. The environment itself can have a negative impact on a student's education and behavior at school. Part of the paper is a questionnaire survey from respondents - teaching staff about their perception of the meaning and importance of a social pedagogue in schools.
Keywords: Educational process. Pedagogy. Profession. Social pedagogy. Social educator. Social work. Supervision. School. School facilities. Pupil.

Dopad uvěznění rodiče na dítě vyrůstající v dětském domově

mar 31 2023

The impact of parental incarceration on a child growing up in a children's home

Abstrakt: Do dětských domovů přicházejí děti z výrazně narušených a nefunkčních rodin. Řada členů těchto rodin má zkušenost s výkonem trestu odnětí svobody. Hlavním cílem příspěvku je zjistit, jaký vliv má tato skutečnost na dítě žijící v dětském domově. Pracovali jsme s kvalitativním výzkumným designem. Naše výsledky poukazují na závažné dopady uvěznění rodiče na dítě. Nejvýraznější negativní vliv jsme zaznamenali v oblasti sociálních kompetencí. Na základě našich výstupů navrhneme modifikaci edukačního procesu v dětském domově. V diskusi poukážeme na potřebu mezioborové spolupráce a na nutnost zapojení sociálního sektoru.
Kľúčové slová: Dětský domov, inkluze, následná péče, psychická deprivace, ústavní výchova, výkon trestu

Abstract:
Children from severely disturbed and dysfunctional families come to children's homes. Many members of these families have experience serving prison sentences. The main aim of this paper is to find out what effect this fact has on a child living in a children's home. We worked with a qualitative research design. Our results show the severe impact of parental incarceration on the child. The most significant negative influence we observed was in the area of social competence. We propose modifying the educational process in the children's home based on our outcomes. In the discussion, we will highlight the need for interdisciplinary cooperation and the need to involve the social sector.
Key words: Children's Home, Inclusion, Aftercare, Psychological Deprivation, Institutional Education, Imprisonment

Didaktická pomôcka ŠTVORČEG zameraná na rozvíjanie predmatematickej gramotnosti

jan 14 2023

Autorka: Martina Ďurianová

Abstrakt: Práca je zameraná na návrh autorskej didaktickej pomôcky ŠTVORČEG s cieľom rozvíjania predmatematickej gramotnosti. Súčasťou práce sú návrhy predmatematických činností realizovateľných prostredníctvom vytvorenej pomôcky s deťmi predškolského veku. V práci poukazujeme aj na širokospektrálne využitie pomôcky ŠTVORČEG, a to aj v iných vzdelávacích oblastiach, resp. v primárnom vzdelávaní.
Kľúčové slová: didaktická pomôcka, predmatematická gramotnosť, geometrická predstavivosť, predškolský vek

Mezinárodní vědecká konference Vzdělávání dospělých 2022

jan 9 2023

Ve dnech 22. a 23. listopadu 2022 se na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy odehrál již 12. ročník mezinárodní vědecké konference pod názvem Vzdělávání dospělých 2022 – rovnováha v kontextu strategických změn (Adult Education 2022 – Balance in the Context of Strategic Changes). Akci spolupořádala Česká andragogická společnost pod záštitou rektorky Univerzity Karlovy, prof. MUDr. Mileny Králíčkové, Ph.D. Garanty konference byli děkan Pedagogické fakulty, prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. a vedoucí Katedry andragogiky a managementu vzdělávání na této fakultě, prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA. Konference proběhla hybridně, takže online sledovalo plenární zasedání několik desítek zájemců ze Slovenska, Polska, Německa, Ukrajiny a ČR.

Ponuka vzdelávania


Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte články v časopise Prohuman a podcasty na Prohuman AI. Hľadáme práve Vás!