Pedagogika

ProSurvey a Prohuman - realizujte výskumy s nami

mar 16 2019

ProSurvey a Prohuman ponúka službu spracovania dotazníkov a výskumov podľa dodanej predlohy. Oslovíme vybraných respondentov, vyhodnotíme odpovede. Pošleme Vám hotové výsledky, v ktorých sú tabuľky a grafy. Odbremeníme Vás tak od práce a vyhodnocovania dotazníkov, technického spracovania a tvorby grafov. Od roku 2011 sme individuálne poradili a vyhodnotili cez 700 výskumov z rôznych profesijných oblastí.


Naše zameranie

1. Prieskumy k študentským záverečným prácam.
2. Prieskumy verejnej mienky, komerčné prieskumy a anketové sondáže.
3. Vedecké štúdie (elektronické spracovanie štandardizovaných dotazníkov, testov a dotazníkov vlastnej proveniencie).

Obráťte sa na nás a pomôžeme vám ich zrealizovať.

Vybrané sociálno – patologické javy v školskom prostredí a ich prevencia

júl 7 2020

Selected Socio-Pathological Phenomena in School Environment and Their Prevention

Abstrakt:
CIELE: Výskumný článok hľadá odpovede na dve otázky: s akými sociálno-patologickými javmi sa stretávame v školskom prostredí a kto zabezpečuje prevenciu pred danými javmi. METÓDY: Metódu zbierania dát pomocou dotazníka sme si zvolili práve preto, že sme chceli bližšie spoznať úprimné názory učiteľov na sociálnu prácu v rezorte školstva a odhaliť sociálno-patologické javy, ktoré sa vyskytujú na týchto školách. Výskum sa nám podarilo uskutočniť na 4 základných školách v Nitrianskom kraji a dotazníky nám vyplnilo 52 učiteľov, z tohto počtu bolo 32 triednych učiteľov a priemerné pôsobenie v pedagogickej praxi bolo 15,8 rokov. Z celkového počtu triednych učiteľov bolo 17 na prvom stupni a 15 na druhom stupni základných škôl.
VÝSLEDKY: Naše zistenia ukazujú na viaceré skutočnosti, ktoré podporujú úvahy o potrebe školskej sociálnej práce. Patrí sem hlavne priznanie učiteľov, že na základných školách sú prítomné sociálno-patologické javy; školskí sociálni pracovníci môžu poskytnúť žiakom podporu, pomáhať im prekonávať problémy vo vzdelávaní spôsobené sociálnymi problémami, pomáhať pri začleňovaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami; vykonávať prevenciu.
IMPLIKÁCIE PRE SOCIÁLNU PRÁCU: Treba si uvedomiť, že škola iba dotvára a formuje výchovný proces, ktorý musí byť v prvom rade vytváraný v domácom prostredí. A tu opäť vidíme miesto, kde by sa vedel sociálny pracovník uplatniť – práca s rodinou žiaka. Školský sociálny pracovník by na školách mal byť v kontakte so žiakmi a ich rodičmi, aby im dokázal reálne pomôcť pri výskyte problému.
Kľúčové slová: agresivita, šikanovanie, záškoláctvo, prevencia

Abstract:
AIMS: The research article seeks answers to these two questions: What socio-pathological phenomena do we encounter in the school environment? Who provides prevention against these phenomena?
METHODS: We have chosen the method of data collection using a questionnaire precisely because we wanted to get to know the teachers’ honest opinions on social work in the education sector and to reveal the socio-pathological phenomena that occur in these schools. We have managed to conduct the research at 4 primary schools in the Nitra region – 52 teachers filled in the questionnaires, 32 of which were form tutors, and the average teaching practice was 15.8 years. Of the total number of form tutors, 17 have been teaching at the first level and 15 at the second level of primary schools.
RESULTS: Our findings point to several facts which support reflection on the need for school social work. This particularly includes the teachers’ acknowledgement that socio-pathological phenomena are present in primary schools – school social workers can provide support to pupils, help them to overcome educational problems caused by social problems, help to integrate pupils with special educational needs, and carry out prevention.
IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: It should be noted that the school only complements and shapes the educational process, which must first and foremost be created in the home environment. And here, again, we see a place where social workers could be of use – working with the student’s family. The school social worker should be in contact with the pupils and their parents in order to really help them in the event of a problem.
Keywords: aggression, bullying, truancy, prevention

Obsahová analýza dokumentov hodnotenia správania detí v reedukačnom centre

júl 6 2020

Content analysis of documents evaluating behaviour of children in re-education centre

Abstrakt: Prebiehajúca reforma v systéme podpory a intervencie pre detí s poruchami správania má svoje vyústenie do vnútorných dokumentov v reedukačných centrách. Predkladaná štúdia si kladie za cieľ analyzovať hodnotiace systémy základného súboru. Ide o formálne porovnanie dokumentov z hľadiska cieľov, štruktúry textu. Výsledky štúdie naznačujú rôznorodosť v štruktúrovaní textu. Vnútorná kongruencia je ťažko uchopiteľná. Prevažuje hodnotenie správania detí pomocou bodovej stupnice v rozsahu plusových až mínusových bodov v dennom a týždňovom hodnotení. V závere rovnako zmieňujeme analýzu dokumentov a rozdiely medzi nimi.
Kľúčové slová: bodové hodnotenie, hodnotiaci systém, obsahová analýza dokumentu, reedukačné centrum.

Abstract: Ongoing reform within the system of support and intervention for children with conduct disorders has its outcomes in internal documents in re-education centres. Presented study aims to analyse evaluation systems from the core sample. There is a formal comparison of documents regarding to their goals, and text structure. The study results indicate variability in the text structuring. Internal congruence is hard to handle. In the daily and weekly evaluation prevails the behaviour evaluation based on the scoring chart within plus and minus points. Furthermore, in the concluding is mentioned contextual factor of the documents and differences among them.
Key words: point evaluation, evaluation system, re-education centre, document content analysis.

Etika umelej inteligencie (Prehľadová štúdia)

júl 5 2020

Ethics of Artificial Intelligence (Overview study)

Abstrakt: Prvou otázkou, ktorá ma pri tvorbe tejto štúdie napadla, bolo z akého názorového spektra sa k tejto problematike postaviť?. Prirodzene nie je jednoduché v spleti množstva odborných publikácii, časopisov a diel nájsť akýsi bod, ktorým spojiť tému umelej inteligencie a otvoriť pri tom etické otázky tak, aby sa to dalo formulovať do prehľadnej štúdie. Najprv by som však mala začať od začiatku. Je rok 1920, prichádza na knižný trh kniha R.U.R od Karla Čapka. (1920) Prelomové dielo v téme umelej inteligencie s obrovským množstvom vyslovených, ale aj nevyslovených etických otázok. Prirodzene v tom čase to bola utopická predstava, či sci-fi. Bolo po prvý krát použité slovo robot, odvodené od slova robota, v súvislosti s človekom a niečomu, čo sa na neho podobá síce len výzorom, avšak so schopnosťami v mnohom ak nie všetkom ho prevyšujúcimi. Ruka v ruke s prvým robotom aj keď len fiktívnym sa vynorili aj prvé etické otázky o morálnosti takéhoto kroku človeka, ktorý sa chce priblížiť k tajomstvu stvorenia alebo vlastnej skazy. Čapek nastoľuje hlavné etické okruhy, ktoré aj napriek tomu, že ubehlo storočie od vydania jeho knihy, ostávajú stále otvorené. Prvá je hneď tá, či vôbec máme morálne právo stvoriť niečo inteligentnejšie ako my sami, čo by sme ovládali a použili, iba ako vec, ktorá nám má slúžiť. Druhá otázka je, či máme právo zobrať prácu tisícom ľudí, kvôli tomu, že sa ich práca dá vykonávať ľahšie, rýchlejšie, lacnejšie. Nie práve prácou sme sa stali tým, kým sme? Do akej miery si máme vlastne zjednodušiť pracovný proces tak, aby sme nevyvolali sociálne nepokoje medzi tými kto o prácu príde a nebudú ju vedieť nahradiť, respektíve dovolíme umelej inteligencii, aby za nás rozhodovala kto, kde a kedy bude pracovať? Ďalším etickým problémom je problém zneužitia umelej inteligencie v neprospech človeka a jeho existencie, kriminality, manipulácii, na politické účely. Z tohto dôvodu sa v štúdii budem zaoberať prehľadom nielen autorov a ich prác na poli umelej inteligencie, ale aj organizáciám, ktoré sa samotnou prácou a výskumom umelej inteligencie zaoberajú. V téme umelej inteligencie musí ísť jednoznačne o kooperáciu vedeckého, súkromného, štátneho, ale aj celospoločenského sektoru. Práve prehľad tejto spolupráce je cieľom tohto príspevku.
Kľúčové slová: algoritmus, právo , spoločnosť, spravodlivosť, umelá inteligencia

Abstract: The first question that came to my mind during the creation of this study was, from what spectrum of opinion to approach this issue? Naturally, it is not easy to find a point in the tangle of many professional publications, magazines and works to connect the topic of artificial intelligence and open up ethical issues so that it can be formulated into a clear study. But first, I should start at the beginning. It is the year 1920, the book R.U.R by Karel Čapek comes to the book market. A ground-breaking work in the field of artificial intelligence with a huge number of pronounced, but also unspoken ethical questions. Naturally at the time, it was a utopian notion, or science fiction. For the first time, the word robot, derived from the word robota, was used in connection with man and something that resembles him in appearance, but with abilities in many, if not all, surpassing him. Hand in hand with the first robot, even if only fictitious, the first ethical questions arose about the morality of such a step by a man who wants to approach the mystery of creation or his own destruction. Čapek establishes the main ethical areas which, despite the fact that a century has passed since the publication of his book, remain open. The first is whether we have the moral right to create something more intelligent than ourselves, which we would control and use, only as a thing to serve us. The second question is whether we have the right to take the job of thousands of people, because their work can be done easier, cheaper and faster. Isn´t it work that made us who we are? To what extent should we actually simplify the work process so that we do not cause social unrest among those who lose their jobs and cannot replace it, or do we allow artificial intelligence to decide for us who, where and when to work? Another ethical problem is the problem of misuse of artificial intelligence to the detriment of man and his existence, crime, manipulation, for political purposes. For this reason, in the study I will deal with an overview not only of authors and their works in the field of artificial intelligence, but also of organizations that deal with the work and research of artificial intelligence. In the topic of artificial intelligence, it must be clearly a cooperation of the scientific, private, state, but also society-wide sectors. The overview of this cooperation is the aim of this paper.
Key words: artificial intelligence, algorithm, justice, law , society

Recenzia monografie Kompetence ve vzdělávání dospělých

jún 29 2020

VETEŠKA, Jaroslav. 2010. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Pedagogické, andragogické a sociálne aspekty. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 200 s. ISBN 978-80-86723-98-3.

Téma kompetencií vo vzdelávaní nielen dospelých je už pár rokov stále zaujímavá. Ako uvádza sám autor: „Nové ponímanie a modelovanie kurikula vzdelávania dospelých vychádza z kompetenčného poňatia, ktoré významne ovplyvnilo edukačnú realitu na prelome 20. storočia. Je preto nevyhnutné teoreticky, metodologicky a aplikačne popísať a analyzovať túto oblasť interdisciplinárnou optikou.“ (s. 35).

Prepojenie kvalitatívnych a kvantitatívnych metód pri skúmaní šikanovania

jún 19 2020

Combining qualitative and quantitative methods in bullying research

Abstrakt: Šikanovanie je jedným z najčastejších sociálno – patologických javov na základných a stredných školách. Možno sa s ním už takmer každý z nás aspoň raz stretol. Či už v pozícii svedka, obete alebo agresora. K problematike šikanovania bolo realizovaných množstvo výskumov. Jednak ide o výskumy na domácej pôde, ale tak isto aj v zahraničí. Pri zbere dát boli vo väčšine prípadov použité dotazníkové nástroje vyhodnotené kvantitatívnymi metódami. Skúmanie šikanovania či už ide o proces šikanovania alebo napríklad o zisťovanie príčin, ktoré ho spúšťajú, prostredníctvom zúčastneného dlhodobého pozorovania však chýba. Každé výskumné metódy majú svoje plusy aj mínusy. V článku budem porovnávať práve metódu pozorovania a dotazníku v kontexte skúmania šikany. Obsah bude doplnený o zistenia, ktoré vzišli z realizácie výskumu, ktorý bol súčasťou mojej dizertačnej práce.
Kľúčové slová: Výskum. Šikanovanie. Pozorovanie. Dotazník. Metodológia.

Abstract: Bullying is the often socio - pathological phenomena in primary and secondary schools. Maybe almost every one of us has met this at least once. Whether in the position of a bystander, victim or aggressor. A lot of research has been realized out on the issue of bullying. On the one hand, it is research at home, but in abroad countries too. In most cases, questionnaire tools evaluated by quantitative methods were used for data collection. However, the research of bullying, whether it is a bullying process or, for example, the identification of the causes that trigger it, through participatory long-term observation is absented. Each research method has its pros and cons. In the article I will compare the method of observation and the questionnaire in the context of the research of bullying. The content will be supplemented by findings that results from the research, which was part of my dissertation.
Keywords: Research. Bullying. Observation. Questionnaire. Methodology.

Foto: Peter Senko (2018)Foto: Peter Senko (2018)

Publikácia: KRÍZA – ČO S ŇOU? Príbehy, ktoré píše život a riešia odborníci

máj 18 2020

Úvod

Kríza je súčasťou našich životov, kdekoľvek žijeme a pracujeme. Nikto z nás sa jej nevyhne. Vyvoláva však u nás strach, napätie, neistotu. Prichádza do všetkých oblastí, v ktorých sa pohybujeme. Je tu kríza vo vzťahoch na pracoviskách, v rodinách, kríza v povolaní. Denne sme svedkami kríz z narušených vzťahov, kríz z rozvodu, z opustenosti a osamelosti. Je však aj kríza z choroby, z odsúdenia, kríza zo straty zmyslu života a kríza viery. Vieme, že kríza môže prísť. Niekedy si myslíme, že nás sa nedotkne, že sa jej úspešne vyhneme. Ona ale príde. V akej sile? Ako hlboko zasiahne naše rodiny, povolanie, krajinu? Zvládneme ju riešiť sami alebo budeme potrebovať pomoc iných? A ako zmení naše životy, fungovanie či celú budúcnosť?

Monografia ponúka široké spektrum kríz, s ktorými sa stretávajú jednotliví odborníci vo svojej praxi. Interdisciplinárne riešenie problému krízy, a to v akejkoľvek oblasti, je opodstatnené a dôležité.

Cieľom tejto vedeckej monografie je dotknúť sa rôznych oblastí života ľudí a poukázať na riešenie kríz. Autori jednotlivých kapitol sú odborníci, ktorí sa v praxi venujú konkrétnym cieľovým skupinám. V jednotlivých kapitolách ponúkajú čitateľovi pohľad na človeka prežívajúceho krízu v rôznych kontextoch (v rodinných a medziľudských vzťahoch, v zdravotnom stave, v etnicite). Dobrá prax v pomáhajúcich organizáciách nám pomôže lepšie sa zorientovať v danej problematike.

Veríme, že napriek širokému záberu spektra kríz predkladaná monografia prinesie čitateľom základné informácie o prístupoch a riešeniach krízových situácií. Monografia je adresovaná nielen odborníkom, ale aj širokej verejnosti.

Gamifikácia vo vzdelávaní dospelých

máj 6 2020

Gamification in adult education

Abstrakt: Príspevok rozoberá gamifikáciu ako spôsob vo vzdelávaní dospelých. V teoretickej rovine na základe rozpracovania zahraničných príkladov popisujeme dva základné herné dizajny, podľa ktorých sa tvoria univerzálne gamifikované projekty. Súčasťou je aj prehľad mobilných aplikácií slúžiacich pre gamifikované vzdelávanie nie len dospelej časti populácie. Gamifikáciu je možné objaviť aj vo firemnom vzdelávaní, kde taktiež vie byť prínosom.
Kľúčové slová: gamifikácia, vzdelávanie dospelých, herný dizajn, vzdelávanie na pracovisku

Abstract: This paper discusses gamification as a way of adult education. In theoretical level based on the elaboration of foreign examples, we describe two elementary game designs accordich to which are created universal gamified projects. Overview of mobile applications used for gamified education not just for the adult par of population are also include. Gamification can be also found in corporate education, where it can also have its benefits.
Key words: gamification, adult education, game design, corporate learning

Blažený život podľa Aristotela a podmienky k jeho naplneniu

máj 5 2020

Blissful life according Aristotle and conditions for its fulfillment

Abstrakt: Ponúkame úvahy o dôležitých aspektoch dosahovania šťastia. Zameriavame sa na opis šťastia, najmä z pohľadu Aristotela, ako eudaimonion. Dotýkame sa aj iných prejavov, ktoré prispievajú k poznaniu tohto problému. Sú to napríklad: inštrumentálne dobro, majetok, bytosť, dôvod a iné podmienky. Tento text je primárne teoretický.
Kľúčové slová: Aristoteles, eudaimonion, šťastie, zmysel života

Abstract: We offer reflections on important aspects of achieving happiness. We focus on describing happiness, especially from Aristotle's point of view, as eudaimonion. We also touch on other discourses contributing to the knowledge of this issue. These are for example: instrumental good, property, being, reason and other conditions. This text is primarily theoretical.
Key words: Aristotele, eudaimonion, happines, meaning of life,

Dobrovoľníctvo ako služba. Zborník zo sympózia v Košiciach v PDF (2018)

máj 3 2020

Zborník z medzinárodného vedeckého sympózia, ktoré sa konalo 20. 11. 2018 v Košiciach. Organizátorom bola Teologická fakulta, Košice a Katolícka univerzita v Ružomberku.


Microlearning: čo to je a čo dokáže

máj 3 2020

Microlearning: what it is and what it can do

Abstrakt: Microlearning má široké využitie vo vzdelávaní dospelých. Príspevok má teoretický charakter, analyzuje microlearning a jeho využitie v online a offline prostredí, popisuje niekoľko pravidiel tvorby takéhoto vzdelávania, jeho výhody a spôsoby vizualizácie obsahu. Posledná časť je venovaná nástrojom a online platformám microlearningu.
Kľúčové slová: microlearing, vzdelávanie dospelých, personalizácia obsahu vzdelávania, vizualizácia obsahu vzdelávania

Abstract: Microlearning has wide application in adult education. The paper has theoretical nature, analyzes microlearning and its use in online and offline enviroments, describes several rules for creating this kind of education. Also paper describes advantages and techniques of vizualization of content in microlearning. Last part is devoted to tools and to online platforms in microlearning.
Key words: microlearning, adult education, personalization of educational content, vizualization of educational content

The development and importance of transversal competency of people in the context of the globalisation

máj 3 2020

Rozvoj a význam transverzálnych kompetencií ľudí v kontexte globalizácie

Abstract: In this paper we present the author´s innovative concept The educational social work, characterizes the social reality of people in the postmodern age which creates a new identity of social work and a new identity of social client. We based on the assumption that the most effective ways and means of social help is lifelong learning and social education of adults. Justifies the inclusion of the educational social work in the system of social work as the science and emphasize the practical necesity of educational social help to adults.
Key words: Educational social work, the educational social help.
Copyright © Mária Machalová : Concept of educational social work1

Abstrakt: V príspevku prezentujeme autorský inovatívny koncept Edukačná sociálna práca, charakterizujeme sociálnu realitu ľudí v súčasnej dobe, v ktorej sa formuje nová identita sociálnej práce a nová identita sociálneho klienta. Vychádzame z predpokladu, že najúčinnejším spôsobom i prostriedkom sociálnej pomoci je celoživotné učenie sa a sociálna edukácia dospelých ľudí. Zdôvodňujeme zaradenie edukačnej sociálnej práce v systéme vedy sociálna práca a zdôrazňujeme praktickú potrebnosť edukačnej sociálnej pomoci dospelým.
Kľúčové slová: Edukačná sociálna práca, edukačná sociálna pomoc.
Copyright © Mária Machalová : Koncept edukačnej sociálnej práce1

Efekt prizerajúceho sa a rola divákov v procese šikanovania

apr 30 2020

The bystander effect and the role of bystanders in the process of bullying

Abstrakt: Šikanovanie je závažný a bohužiaľ i častý jav. Najčastejšie je prítomné v školskom prostredí. V princípe má hlavne dvoch aktérov a tými sú agresor a obeť. Za dôležitú však treba považovať aj rolu diváka. Práve títo účastníci totiž môžu šikanovanie ovplyvniť či už aktívne alebo pasívne. V tomto kontexte je preto vhodné spomenúť v súvislosti so šikanovaním aj efekt prizerajúceho sa (tzv. Bystander effect). Výskum v rámci dizertačnej práce bol realizovaný na základnej škole prostredníctvom kvalitatívnych metód. Analýza získaných dát prebiehala prostredníctvom štatistických metód. Výskumnou vzorkou bola skupina žiakov navštevujúcich 8. ročník. Štúdia bude prezentovaná ako čiastočný výstup výsledkov výskumu doplnený o problematiku role divákov v procese šikanovania.
Kľúčové slová: Šikanovanie. Agresor. Obeť. Bystander effect. Výskum.

Abstract: Bullying is a serious and, unfortunately, common phenomenon. It is most often present in the school environment. In principle, it has mainly two actors, the aggressor and the victim. However, the role of the viewer must also be considered important. It is these participants who can influence bullying, whether actively or passively. In this context, it is therefore appropriate to mention the Bystander effect in connection with bullying. The research within the dissertation was carried out at the primary school through qualitative methods. The analysis of the obtained data was performed using statistical methods. The research sample was a group of students attending the 8th grade. The study will be presented as a partial output of research results supplemented by the issue of the role of spectators in the process of bullying.
Key words: Bullying. Aggressor. Victim. Bystander effect. Research.

Špeciálna pedagogika verzus sociálna pedagogika

apr 3 2020

Special pedagogy vs. social pedagogy

Abstrakt: Cieľom príspevku autorky je poukázať na vzájomný vzťah a prínos dvoch vedných disciplín, akými sú špeciálna pedagogika a sociálna pedagogika, a to najmä pri riešení problémového, rizikového či poruchového správania, ktoré je vo výraznej miere prítomné u zástupcov súčasnej mladej generácie.
Kľúčové slová: špeciálna pedagogika; sociálna pedagogika; žiak s poruchami správania

Abstract: The aim of the paper is to point out the mutual relationship and contribution of two scientific disciplines, such as special pedagogy and social pedagogy, especially in solving problematic, risky or disturbed behavior, which is significantly present in the representatives of the current young generation.
Key words: Special Pedagogy; Social Pedagogy; Pupil with Behavioral Disorders

Foto: Peter Senko (2020)Foto: Peter Senko (2020)

Poruchy správania u detí

jan 19 2020

Behavioural disorders in children
Abstrakt: V príspevku sa zameriavame na charakteristiku a kategorizáciu porúch správania detí. Sústreďujeme sa na príčiny problémov a porúch detí v správaní. V príspevku prezentujeme formy prevencie sociálno-patologických javov u detí a poukazujeme na dôležitosť úlohy a kompetencií školy v prevencii sociálno-patologického správania žiakov.
Kľúčové slová: Poruchy správania, prevencia, sociálno-patologické javy, edukácia žiakov.

Abstract: The paper focuses on the characteristics and categorization of children with behavioural disorders. We focus on the causes of children's problems and behavioural disorders. In the paper we present forms of prevention of socio-pathological phenomena of children and point out the importance of the role and competences of the school in the prevention of socio-pathological behaviour of pupils.
Keywords: Behavioural disorders, prevention, socio-pathological phenomena, education of pupils.

Ilustrácia: Archív akad. mal. Veroniky Lučeničovej Gabčovej PhD.Ilustrácia: Archív akad. mal. Veroniky Lučeničovej Gabčovej PhD.
,,Veď všetko je život i jeho najnegatívnejšie javy ako choroba, trpenie a poníženie sú v ňom obsiahnuté.“ (P. Strauss).

Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte v časopise Prohuman. Hľadáme práve Vás!