ŠVOČ

Genocída Rohingov v Mjanmarsku

nov 30 2021

Autorka: Zemanová Nikola

Abstrakt: Cieľom práce je bližšie nazrieť do problematiky genocídy Rohingov v Mjanmarsku. Práca začína popisom etnickej skupiny Rohingov, spolu s krátkou exkurziou do ich minulosti, nakoľko práve ich história a dôkazy o ich historickej prítomnosti na území Mjanmarska sú dôležitými komponentmi krízy v danom štáte. Genocída Rohingov v Mjanmarsku je konflikt, ktorému sa napriek signatárskym väzbám Mjanmarska k rôznym medzinárodným ľudskoprávnym dohovorom celý svet len prizerá.
V práci dokazujeme a bližšie približujeme genocídu páchanú na Rohingoch v rámci modelu desiatich etáp genocídy, ktoré spísal profesor venujúci sa výskumu štúdia a prevencie genocídy, menom: Gregory H. Stanton.
Kľúčové slová: Rohingovia, Mjanmarsko, Barma, genocída, Tatmadaw

Zmaturuj za minútu

nov 30 2021

Autori a autorky: Bianka Bugárová, Natália Filkornová, David Hýčik, Janka Kucharová, Zoltán Lakatos, Barbora Melišková, Michal Podskoč, Adriana Récka, Denisa Szabová

Abstrakt: Témou práce je tvorba ideového konceptu, jeho vizualizácia a spustenie online projektu s edukačným charakterom. Projekt Zmaturuj za minútu, ktorý je tvorený v rámci projektu Inkubátor multimediálnej digitálnej produkcie: recipročný transfer vedy, umenia a kreatívnych priemyslov, ktorý má za úlohu distribuovať doplnkový obsah určený cieľovej skupine maturantov, a to prostredníctvom sociálnej platformy Instagram.
Jedným z hlavných cieľov je práve spomínaná distribúcia edukačného materiálu, ktorý má po audiovizuálnej stránke upútať, a pritom pôsobiť jednoducho. Práca má teoreticko-aplikačné zameranie, pričom teoretická časť je venovaná základným východiskám a popisu jednotlivých častí v procese tvorby projektového konceptu. Aplikačná časť je zameraná už na konkrétne ukážky distribuovaného obsahu, sledované metriky, ako aj samotné získané číselné dáta prevažne z platformy Instagram.
V budúcnosti má projektový tím ambíciu ďalej prepájať osvojené teoretické poznatky z oblasti digitálnej marketingovej komunikácie s daným online projektom. Tím takisto ašpiruje k ďalšiemu rozširovaniu projektu o nové platformy, ktoré prostredie digitálu v dnešnej dobe ponúka.
Kľúčové slová: Literatúra, edukácia, maturitná skúška, podcasty, generácia Z, online projekt.
Link na televíznu reportáž k projektu Zmaturuj za minútu: https://tvnitricka.sk/zmaturuj-za-minutu/

The critical discourse analysis approach to the study of metaphor in marketing

nov 30 2021

Kritická diskurzná analýza využívania metafory v marketing

Autorka: Bc. Alexandra Gábrišová
Abstrakt: Cieľom tejto práce je kritická diskurzná analýza použitia metafor v štyroch príkladoch marketingu. Budú dôležité textové aj štylistické prvky priamo v názvoch, taglines a sloganoch, ale aj diskurz, obrázkové metafory a reklamy. Na konci práce bude súhrn silných stránok a konečná diskusia o tom, ako najlepšie narábať s metaforami v marketingu.
Kľúčové slová: Metafory, marketing, kritická diskurzná analýza, reklama

Knihou k tolerancii

nov 24 2021

Autorka: Eva LACKOVIČOVÁ
Abstrakt: Práca prezentuje interpretáciu knihy Cigánka, ktorá apeluje na etický aspekt tolerantnosti. V práci interpretujeme motív multikulturalizmu. Zaoberáme sa aj dôležitosťou čitateľskej gramotnosti. Práca je rozdelená do troch kapitol. Prvá kapitola obsahuje ciele a metódy práce. Druhá kapitola je sprievodná a tretia kapitola je nosnou časťou mojej práce. Prvá kapitola je venovaná čitateľskej gramotnosti žiakov a žiačok. V ďalšej časti sa sústreďujeme na interpretáciu vybraného motívu multikulturalizmu v diele Cigánka od J. M. Motlovej.
Kľúčové slová: rómska problematika, kniha Cigánka, tolerancia, majorita, minorita, čitateľská gramotnosť

Intertextualita v zbierke Mily Haugovej Rastlina za ohradou sna

nov 24 2021

Autorka: Karolína Runnová
Abstrakt: Práca sa zameriava na identifikáciu, analýzu a interpretáciu intertextuálnych presahov v poézii Mily Haugovej, súčasnej slovenskej poetky, a to predovšetkým v zbierke Rastlina za ohradou sna. V zbierke sa objavujú známe príslovia, pranostiky, mená svetových prírodovedcov, maliarov či slovenských spisovateľov a ich prítomnosť výrazne ovplyvňuje percepciu básnického textu.
Kľúčové slová: Mila Haugová, intertextualita, interpretácia, poézia, komparácia

Online úniková miestnosť vo vyučovaní dejepisu

nov 23 2021

Autorka: Kečkárová Radoslava
Abstrakt: Práca sa venuje problematike využitia online únikovej miestnosti v dištančnej výučbe dejepisu. Teoretické poznatky o online únikovej miestnosti sú aplikované na konkrétnom príklade k téme Osobnosti Nežnej revolúcie. Návrh online únikovej miestnosti je určený pre študentov 3. ročníka gymnázií.
Kľúčové slová: Online úniková miestnosť, dištančná výučba, Osobnosti, Nežná revolúcia

Používanie sociálnych médií na profesionálny a osobný rozvoj

nov 23 2021

Autorka: Bianka Szanyiová
Abstrakt: Najbežnejším internetovým komunikačným nástrojom v modernom svete sú sociálne médiá, ktoré obsahujú virtuálne platformy na vyhľadávanie, udržiavanie a rozvíjanie sociálnych kontaktov. Siete sa stali neoddeliteľnou súčasťou modernej spoločnosti. Virtuálne sociálne siete hlboko prenikli do nášho každodenného života a ľudia trávia viac času vytváraním sietí na dosiahnutie rôznych cieľov. Práca definuje vybrané platformy sociálnych médií, ktoré sú prospešné pre každodenný život a sebarozvoj jedinca. Analyzuje a popisuje získanie možnosti využitia sociálnych sietí pre profesionálny a osobný rast. Doplnkové informácie sú získané už z realizovaných výskumov v tejto problematike a taktiež obsahuje výsledky z nášho prieskumu.
Kľúčové slová: sociálne médiá, internet, profesionálny rozvoj, osobný rozvoj, PLN

Veda a viera: komplementárne pohľady na skutočnosť

nov 23 2021

Autor: Szabó Benjamín
Abstrakt: Práca sa zaoberá vzájomným vzťahom medzi rozumom a náboženskou vierou. Analyzuje stanovisko, ktoré hovorí že medzi rozumom a vierou je rozpor. Práca je členená do štyroch kapitol. Prvá kapitola objasňuje postoj z pohľadu viery - Magistéria ku vzťahu viery a rozumu. Cirkev neeviduje medzi rozumom a vierou rozpor, ale vzájomný súlad a spoluprácu. Oba náhľady na skutočnosť sú prínosné pri spoznávaní jednej pravdy. Druhá kapitola sa zameriava na niektorých autorov a mysliteľov z predošlých storočí až do vrcholného stredoveku, ktorí sa touto témou zaoberali. Práca uvádza primárne autorov, ktorí nevideli medzi vierou a rozumom konflikt. Tretia kapitola sa podrobnejšie zaoberá prírodnými vedami a skúma ich hranice či kompetencie. Opisuje, na aké otázky hľadajú odpovede prírodné vedy a na aké otázky viera či filozofia. Pri uvážení a rešpektovaní kompetencií jednotlivých disciplín niet medzi vierou a prírodnou vedou žiadneho stretu. Štvrtá kapitola ponúka vedecký pohľad, konkrétne S. Hawkinga a J. Lennoxa a hľadá vzájomné prepojenie medzi náboženstvom, filozofiou a vedou. Na základe analýzy jednotlivých zdrojov, ich vzájomnej syntézy a porovnania, evidujeme nasledovný záver: správne chápaná veda a rozumové schopnosti, s uvedomením si ich hraníc, nie sú v nevyhnutnom protiklade s vierou v Boha. Obe strany poskytujú odpovede na rôzne a dôležité otázky, sú pre človeka obohacujúcim prostriedkom pre lepší život, spoločne sa dopĺňajú a môžu upierať svoj zrak na jednu skutočnú pravdu.
Kľúčové slová: veda, viera, rozum, poznanie, pravda.

Špecifiká prekladu animovaných filmov pre deti

nov 23 2021

Autorka: Bc. Pinterová Zuzana
Abstrakt: Objektom skúmania predkladanej práce je oblasť transferu animovaných filmov pre deti so sluchovým postihnutím, pričom danú problematiku skúma z prekladového, recepčného i sociologického aspektu. Cieľom záverečnej práce je definícia, analýza a interpretácia špecifík daného prekladového transferu, s prihliadnutím na konkrétne komunikačné, generačné a žánrové osobitosti. Práca pozostáva z teoretickej a praktickej časti, pričom teoretická časť bližšie približuje detského recipienta so sluchovým postihnutím, následne sa zameriava na porovnanie parametrov bežných titulkov pre osoby so sluchovým postihnutím s parametrami odporúčanými pre titulky zamerané na detského diváka so sluchovým postihnutím. Záver teoretickej časti definuje rozdiely medzi animovaným a kresleným filmom a uvádza špecifiká prekladu daného žánru. Výskum sa uskutočňuje prostredníctvom dotazníkov zameraných na rodičov nepočujúcich detí a titulkárov, s cieľom zmapovať názory rodičov na základe ich skúseností s deťmi a zároveň zistiť prístupy k tvorbe titulkov pre detského diváka z pohľadu titulkárov.
Kľúčové slová: audiovizuálny preklad, deti so sluchovým postihnutím, titulky pre osoby so sluchovým postihnutím, detská verzia titulkov, animovaný film

Výučba ruskej literatúry v slovenských školách: sondy súčasnosti

nov 23 2021

Autor: Patrik Lekeš
Abstrakt: Štruktúra a obsah práce spočíva v diagnostike súčasnej situácie v oblasti výučby ruskej literatúry v slovenských školách, v analýze percentuálnych údajov z hľadiska zastúpenia literárne orientovaných zadaní v učebniciach, a interpretácii zistení z dialógu s vybranými pedagógmi slovenského a ruského jazyka na základnej škole, štátnych gymnáziách a na bilingválnom gymnáziu. Budeme sa snažiť upresniť pozíciu ruskej literatúry v pedagogických dokumentoch v rámci súčasného vzdelávacieho systému na Slovensku a taktiež štúdií literárnych vedcov a pedagógov, s ktorými budeme súčasnú situáciu porovnávať. V prvej kapitole načrtneme aktuálny stav výučby ruského jazyka a literatúry a z časti aj všeobecný aspekt výučby cudzojazyčnej literatúry v slovenských školách. Druhá kapitola práce pojednáva o konkrétnych zisteniach z výskumu a ich interpretácii.
Kľúčové slová: ruská literatúra, svetová literatúra, slovenské školy, Štátny vzdelávací program

Problém slovného hodnotenia žiakov v občianskej náuke, návrhy jeho foriem a postupov

nov 23 2021

Autorka: Bc. Nikoleta Hlaváčová
Abstrakt: Téma sa zaoberá problematikou slovného hodnotenia v občianskej náuke na základných školách. Hlavným cieľom práce je navrhnutie foriem a postupov slovného hodnotenia v predmete občianskej náuky. Predkladaná práca poukazuje na legislatívne ukotvenie slovného hodnotenia a taktiež diferencuje hodnotenie klasifikáciou a slovom. Cieľom slovného hodnotenia je eliminovať strach žiakov zo známok a pristupovať k učeniu s cieľom kvalitatívneho rozmeru vedomostí. Ďalšími cieľmi, ktoré má práca preukázať, sú spôsoby hodnotenia pedagógov občianskej náuky a ich názory ale taktiež je ambíciou priniesť kritický a triezvy pohľad na hodnotenie zo strany rodičov, žiakov a pedagógov. V empirickej časti predkladá práca čitateľovi možnosti slovného hodnotenia, ukážku vyučovacej hodiny s dôrazom na slovné hodnotenie a rovnako aktivity na lepšie prijatie a osvojenie si hodnotenia.
Kľúčové slová: Slovné hodnotenie, klasifikácia, formy riešenia, aktivity, žiaci

Dante a islam očami literárnej kritiky

nov 23 2021

Autorka: Bc. Eva Farkašová
Abstrakt: Diela jedného z najvýznamnejších básnikov stredoveku, Danteho Aligieriho, sú predmetom skúmania už dlhé desaťročia, mnohé štúdie sa zaoberajú prekladom a odborným komentovaním diel do materinského jazyka, príkladom sú preklady častí Božskej Komédie: Pekla, Očistca a Raja do slovenského jazyka z 20. storočia, v podaní významných slovenských literárnych vedcov Viliama Turčányho a Jozefa Felixa. Mnohí literárni kritici sa zaoberajú filozofiou diel, rôznymi inonárodnými vplyvmi, či inšpiračnými zdrojmi pri jeho písaní, ktoré vyplývajú z dobových ideí. Príkladom sú známe štúdie literárnych kritikov akými sú Miguel Asín Palacios, Maria Cortiová, Giuseppe Gabrieli a pod. Cieľom práce je poukázať na vzťah arabskej kultúry a filozofie a Danteho z pohľadu literárnej kritiky. Práca synteticky predstavuje literárnovedné názory kritikov a vedcov venujúcich sa práve vplyvu orientálnej kultúry, literatúry a filozofie na autorovu tvorbu.
Kľúčové slová: Dante Alighieri, literárna kritika, Orient

Od bieleho plátna k modrému zlatu

nov 23 2021

Autor: Adam Benko
Abstrakt: Práca rieši problematiku zabudnutého remesla modrotlač. Zameriava sa predovšetkým na deskripciu bývalej Hranovnickej dielne, technikám a spôsobom výroby v nej. Praktická časť sa venuje spôsob propagácie zabudnutej farbiarskej kultúry skrz znovuzrodenie remesla modroltače v jeho pôvodnom prostredí.
Kľúčové slová: modrotlač, remeslo, farbiar, Hranovnica, dielňa majstra Elemíra Montška, negatívna tlač, worskop, pap, indigo

Výstava modrotlače na slávnostiach ,,Pod kráľovou hoľou,, v Lipovskej tepličke (foto Adam Benko)Výstava modrotlače na slávnostiach ,,Pod kráľovou hoľou,, v Lipovskej tepličke (foto Adam Benko)

Koexistencia dvoch typov ženského tradičného odevu v severnej časti subregiónu Horné Požitavie

nov 16 2021

Autorka: Bc. Barbora Báreková
Abstrakt: Práca objasňuje príčiny a spôsoby doposiaľ odborne neinterpretovanej koexistencie i interferencie dvoch odlišných typov ženského tradičného odevu, simultánne sa vyskytujúcich vo vybraných lokalitách Horného Požitavia (Velčice, Mankovce, Zlatno, Skýcov, Jedľové Kostoľany, Veľká Lehota, Malá Lehota).
Kľúčové slová: tradičný odev, Horné Požitavie, Tekov, odevná typológia

Obyvatelia Malej Lehoty v odevnom type 1; 90. roky 19. storočia. Autor: Jan Koula. Národní muzeum v Praze, negatív č. 11990.Obyvatelia Malej Lehoty v odevnom type 1; 90. roky 19. storočia. Autor: Jan Koula. Národní muzeum v Praze, negatív č. 11990.

Priepasti v nás

nov 16 2021

Autorka: Barbora Libayová
Abstrakt: Črta s názvom Priepasti v nás opisuje komplikované vzťahy starej mamy a jej vnučky, ktoré ovplyvnila záľuba dôchodkyne v čítaní a preposielaní hoaxov na sociálnych sieťach. Venuje sa tiež nepriaznivej situácii, do ktorej sa seniori dostali pre nedostatok mediálnej výchovy.
Kľúčové slová: Dezinformácie, hoaxy, seniori, bezpečnosť na internete

Radi publikujete ale nemáte dobrú skúsenosť s inými časopismi? Publikujte v časopise Prohuman. Hľadáme práve Vás!